Onze speltakken (leeftijdscategorieën)

Onze Scouting is opgedeeld in twee verschillende waterspeltakken, ofwel leeftijdscategorieën met water oriëntatie. Onze leden worden ingedeeld als een jeugdlid of leidinggevende van een speltak. De twee speltakken die wij aanbieden zijn: Dolfijnen en Zeeverkenners.

De dolfijnen speltak is leeftijdscategorie voor meisjes en jongens van 7 tot 11 jaar. Begeleid door een thema verhaal zullen de dolfijnen als één groep (een “Golf”) uitdagende (water)activiteiten uitvoeren.

De dolfijnen voeren de activiteiten uit in “Vinnen”, dit zijn subgroepen binnen de Golf. Iedere Vin heeft een leider ‘de Topper’ en een hulpleider ‘de Tipper’.

De zeeverkenner speltak is leeftijdscategorie voor meisjes en jongens van 11 tot 16 jaar. Begeleid door het programma van ervaren leiding zullen de zeeverkenners als groep uitdagende (water)activiteiten uitvoeren.

De zeeverkenners voeren de activiteiten uit in “Bakken”, dit zijn subgroepen. Iedere Bak heeft een leider ‘de Bootsman’ (afgekort Boots) en een hulpleider ‘de Kwartiermeester’ (afgekort Kwartier).

PlusScouts

Buitenom de speltakken bestaan er ook Plusscouts. Plusscouts zijn oudere leden, die geen vaste functie binnen de groep hebben, maar wel lid willen blijven of worden van Scouting Nederland.

Een functie voor een Plusscout kan zijn om ondersteuning te bieden aan de leiding(en) van een spelltak. Dit door het helpen bij de programmering en uitvoer van activiteiten tot eventuele bijdragen aan adminsitratie, aanvulling van diplomeringen en innovatie.

Plusscouts als ondersteunende leiding dienen een officiële scouts te zijn. Hiervoor zullen ze hun verantwoording af leggen in een officiële installatie.

Een functie voor een Plusscout kan zijn om bijdragen te leveren aan het besturen van de scoutinggroep. Dit als een officieel lid van het groepsbestuur.

De Plusscout hoeft geen installatie te ondergaan, maar dient wel de scoutinggroep’s organisatie te regelen in een democraties besluit met de andere bestuursleden en op basis van de scoutingregelemenen.

Een functie voor een Plusscout / speltakleider kan zijn om bijdragen te leveren aan overige functie(s) binnen de scoutinggroep. Deze overige functies bestaan uit niet vallen onder het zijn van een ondersteunende leiding of bestuurslid. Voorbeelden van deze functies zijn: socialmedia-, website-, magazijnbeheer, EHBO of een begeleiding/coaching van leiding en bestuur.

Voor een overige functie is geen installatie.